No room in Blair’s
bed for my union

| HAVE just received the “NUJ
international Development Newsletter
No.1" It describes a “partnership”

with the Department for International
Development in which “the NUJ will
address the task of international devel-
opment” so that it can make a “strategic
contribution to poverty reduction”.

Thisis a disgrace. Is the NUJ merely
another "NGO" dependent on the Blair
government for funding. No, it isn't.
Then why is a trade union of journalists
— those with the duty to tell the truth
and keep the record straight — crawling
into bed with a government which stands
accused of prima facie war crimes for its
illegal invasion of a defenceless country?

Putting aside that crime — if
that's possible — the Department of
International Development, in spite of
its Orwellian name, is not a vehicle for
genuine international development or
poverty reduction. It is the prime carrier
of the Blair regime’s extreme ideology:
neo-liberalism.

One needs to look no further than the
ActionAid report, released on May 27,
which reveals that the government is
inflating the value of its already minimal
aid to poor countries by a third and that
the majority of all western aid, including
Britain's, is actually “phantom aid".

This has nothing to do with poverty
reduction and everything to do with a
gravy train of “international advisers”
and “consultants” whose aim is to
implement the World Bank/IMF agenda
of privatisation in poor countries that

are crying out for public services.

Witness the scandal of water
privatisation which the “Department of
International Development” has backed
— in Africa and elsewhere — with the
consequence of rising water prices for
the poorest. DFID has paid out up to
£9 million to the extreme free-market
Adam Smith organisation for “advice” to
poor countries on privatisation.

In a flood control scheme in
Cambodia, in which DFID is involved,
three-quarters of the budget is being
spent on foreign consultants, office
and administration. “Partnership” is
the specious word that DFID uses in
its promotion of the New Labour neo-
liberal (i.e. imperial) project.

So why is the NUJ entering into a
“partnership” with a government which
journalists ought to be investigating and
exposing, not joining in a partnership
of sophistry and deception? Who —
authorised this? Was the membership
consulted? What proportion of
our subscription is now devoted to
joining hands with the warmongers in
Whitehall? We need urgent answers.

I call on my fellow NUJ members to
write to Jeremy Dear and demand that
the union cancels this very bad idea and, if
necessary, to join together in a campaign
to alertall our colleagues and the public.
We are journalists, not functionaries and
the fodder of spin doctors, and the public
deserves better of us.

John Pilger
London SW4

Congratulations
to whoever
designed the NUJ
website coverage
for the BBC strike.
Interesting,
informative
and constantly
updated, itwas a
really good source
of information.
The links were
good tooand |
particularly liked
the coverage of
Leeds branch
with its cheerful
looking baby.
Astrid Klemz
Wells, Somerset

Discover who was
responsible on
Page 9

Sack song contest, employ journalists

| FULLY support journalists striking to
maintain their jobs in the face of BBC
cuts. However, | was puzzled by the job
axing decision following the disastrous
Eurovision song contest. The licence to
air this outdated competition cost £10
million in 2003, which is more than
enough to pay the threatened staff.
Considering the UK's poor perform-
ance, dwindling audience figures and an
apparent conspiracy between certain
countries to ensure a regional victory,
the show should be axed in the interest
of good taste. Why is it that Euro pop

pap is deemed more important than
news broadcasting? We shouldn't have
to put up with such poor programming
should we? Super-size me on intelligent
content please Aunty.

Surely the BBC can do better than
Euro pop? Nobody has bought the
winners' records since Abba's Waterloo
anyway. Why not let ITV buy the
Eurovision licence next year and keep
the journalists and the BBC's reputation
of broadcasting quality.

Peter Angell
London SW16

Letters

Beware of
political
correctness

SO. THE NUJ and Scope are getting
together to tell us journalists how to
“report disability” (Journalist, June). Yuk!

The first thing to say about Scope
is that it used to call itself The Spastics
Society and everybody knew straight
away what it was about. Now it calls
itself Scope and everybody has to think
long and hard.

The second thing is that | am an
epileptic, so 1 count myself among the
disabled. If my journalist colleagues ever
write about my disability, | hope they
make a point of saying not just that |
have epilepsy but that | suffer from it. If
I didn't suffer from it, | would be a fool.
People might think | enjoyed it.

Nobody wants to offend disabled
people (though itis usually highly
paid charity officers who do the
complaining). But we should also think
twice before we offend users of the
English language (both able-bodied
and disabled) who prefer an honest
and robust turn of phrase to the bland,
mealy-mouthed political correctness
which featured in the article.

". Michael Yates
Wakefield

Caps are OK

NUALA CALVI'S generally helpful piece
on reporting disability (June) might
usefully have added a couple of points.

Deaf people do not mind being
described as 'the Deaf', with the capital
D. This recognises that the Deaf are
legally a cultural minority with their *
own language. As with reporting race,
the bottom line on reporting disability
should be — don't mention it unless it's
strictly relevant.

G. Hunwick
Newcastle

Journalist  July 2005

a


Paul Trummel
Highlight
No room in Blair's
bed for my union
I HAVE just received the "NUJ
lnternational Development Newsletter
No.1". It describes a "partnership"
with the Department for lnternational
Development in which "the NUJ will
address the task of international deveC
opment" so that i t can make a "strategic
contribution to poverty reduction".
This is a disgrace. Is the NUJ merely
another "NCO" dependent on the Blair
government for funding. No, i t isn't.
Then why is a trade union ofjournalists
-those with the duty to tell the truth
and keep the record straight- crawling
into bed with a governmentwhich stands
accused of prima facie war crimes for its
illegal invasion of a defenceless country?
Putting aside that crime - if
that's possible - the Department of
lnternational Development, in spite of
its Orwellian name, is not a vehicle for
genuine international development or
poverty reduction. It is the prime carrier
of the Blair regime's extreme ideology:
neo-liberalism.
One needsto look no furtherthan the
ActionAid report, released on May 27,
which reveals that the government is
inflating the value of its already minimal
aid to poorcountries by a third and that
the majority of all western aid, including
Britain's, is actually "phantom aid".
This has nothing to do with poverty
reduction and everything to do with a
gravy train of "international advisers"
and "consultants" whose aim is to
implementthe World Bank/IMF agenda
of privatisation in poor countries that
are crying out for public services.
Witness the scandal of water
privatisation which the "Department of
lnternational Development" has backed
- in Africa and elsewhere- with the
consequence of rising water prices for
the poorest. DFID has paid out up to
f 9 million to the extreme free-market
Adam Smith organisation for "advice" to
poor countries on privatisation.
In a flood control scheme in
Cambodia, in which DFID is involved,
three-quarters of the budget is being
spent on foreign consultants, office
and administration. "Partnership" is
the specious word that DFlD uses in
its promotion of the New Labour neoliberal
(i.e. imperial) project.
So why is the NUJ entering into a
"partnership" with a governmentwhich
journalists ought to be investigating and
exposing, not joining in a partnership
of sophistry and deception? Who - -
authorised this? Wasthe membership
consulted? What proportion of
our subscription is now devoted to
joining hands with the warmongers in
Whitehall? We need urgent answers.
I call on my fellow NUJ membersto
write toJeremy Dear and demand that
the union cancelsthisvery bad idea and, if
necessary, to join together in a campaign
to alert all our colleagues and the public.
We are journalists, not functionaries and
the fodder of spin doctors, and the public
deserves better of us.
John Pilger
London SW4


